صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

آمادگی برای ازدواج

پاسخ تایید شده
6 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | آمادگی برای ازدواج
bookmark_border یازدهم تجربی یازدهم ریاضی
book دین و زندگی (2)
bookmarks فصل 12 : پیوند مقدس
6 ماه قبل
0

آمادگی برای ازدواج

رسيدن به بلوغ

ورود به مرحله ی مسئوليت پذيری

شايستگی مورد مخاطب خدا قرار گرفتن

 

مهم ترین برنامه ها برای تشکیل خانواده

تقویت عفاف و پاکدامنی در خود در آغاز بلوغ

مشخص کردن هدف های خود از تشکیل خانواده

شناخت معیار ها و شاخص های همسر مناسب

شناخت ویژگی های روحی زن و مرد

 

تقویت عفاف و پاکدامنی در خود در آغاز بلوغ

دوره ی بلوغ تا ازدواج حساس ترین دوره ی عمر است، اگر جوانی اين دوره را با پاکی بگذراند راه رسيدن به بهشت را برای خود و خانواده اش هموار کرده است، هر جوانی خواستار ازدواج با کسی است که قبل از ازدواج پاکدامنی خود را حفظ می کند کسی که چنين خواستی دارد بايد خودش اينگونه باشد، نظام هستی بر عدالت است.

 

مشخص کردن هدف های خود از تشکیل خانواده

پاسخ به نياز جنسی ابتدايی ترين زمينه ی ازدواج همچنین انس با همسر هر يک از زن و مرد نيازمند زندگی با يکديگر هستند و اين نياز پس از بلوغ آشکار می شود. رشد و پرورش فرزندان، خانواده بستر رشد و بالندگی فرزندان است هيچ نهادی نمی تواند جايگزين آن شود. فرزند ثمره ی پيوند زن و مرد و تحکيم بخش وحدت روحی آنهاست، رشد اخلاقی ومعنوی پسر و دختر جوان با تشکيل خانواده زمينه های فساد را ازخود دور می کنند، مسئوليت پذيری راتجربه می نمايند. با گذشت و مدارا به درجات معنوی بالاتری نائل می شوند.

 

شناخت معیار ها و شاخص های همسر مناسب

رضايت کامل دختر و پسر براي ازدواج ضروری است واگر عقدی به زور انجام بگيرد باطل است ومشروعيت ندارد. قدرت انتخاب ارزشمند و در عين حال مسئوليت آور است. برای موفق شدن در اين مسئوليت بايد برشور جوانی تسلط کامل داشت.

امام علی (ع): حُبُّ الشَّيء يُعمي ويُصم (علاقه ی شديد به چيزی آدم راکور و کر می کند.) برای  برای انتخاب درست مشورت با پدر و مادر نیاز است اما پدران و مادران نباید نظر خود را بر فرزندانشان تحمیل کنند.

معيارهایی همسر شايسته:

مهمترين معيار همسر شایسته با ايمان بودن آن است، اصالت خانوادگي، اخلاق خوب و خوش رويی ، پوشش اسلامی و قناعت در زندگی و....

راه های شناخت همسر:

تحقيق درباره ی همسر را نبايد با معاشرت هايی که منشاء آن هوی وهوس زودگذر است اشتباه کرد. در اين معاشرت ها برهر دو طرف احساسات حاکم است. بيشتر اين معاشرت ها به سستی رابطه و جدايی می انجامد.


سایر مباحث این فصل